Monday 15 September 2014

Merindukanmu #1


Lagu ' Untukmu aku bertahan' dan 'Jodoh pasti bertemu' oleh Afgan,
benar-benar buat aku merindukan kau.

Memandangkan kau sangat fanatik dengan Afgan Syahreza itu,
maka aku sedaya-upaya untuk cuba menghadam lagu-lagu dia.
Not bad, mesej-mesej pada setiap lagunya sangat jelas, aku suka.

Aku ingat lagi pertama kali aku bertemu kau,
pertemuan yang cuma singkat,
masa tu aku tak 'heran' pun kau siapa.
Cuma, ada sesuatu yang terpaut di situ, yang aku tak pasti apa.

Kemudian aku terjumpa gambar kau di laman muka buku.
kau sedang duduk tunduk memetik gitar di atas batu berlatarbelakangkan ombak di tepi pantai.
memerhatikan wajah kau yang tenang,
ada sesuatu yang memaut aku sekali lagi di situ.

Kemudian kita banyaknya bertemu di perjumpaan senior-junior fakulti.
di situ kita banyak berkenalan dengan yang baru dan lama,
memandangkan kau antara orang kuat fakulti, jadi aku mudah cam kau di meeting-meeting seterusnya.

aku mula rasa aku sukakan kau.
jadi, aku undi nama kau untuk jadi mentor aku untuk program akan datang.
tapi nasib tak baik, sebab senior lain dah pilih nama aku untuk jadi mentee dia.
harapan berkecai? mungkinlah.

Masa pun berlalu.
dan apa yang lebih mengejutkan,
nampaknya aku tak bertepuk sebelah tangan.


Gunung Angsi menceritakan segalanya.
kebetulan aku bersetuju untuk ikut mendaki atas desakan senior yang juga kawan kau,
kita berjumpa lagi.
Hari itu, kau seolah-olah membongkarkan rahsia kau didepan aku.
Walau tiada perkataan antara kita, tapi macam orang kata;
dari mata turun ke hati.
lagak kau cukup memberitahu segala-gala.

ada satu ketika,
dari jauh kau menghalakan lensa kamera kau kearah aku.
kebetulan kau photographer pada hari itu,
Tapi aku buat-buat buta.

kau juga ada memandang aku dari jauh,
sekali-sekali kau curi-curi memandang aku,
aku masih ingat waktu dan ketika itu,
pandangan yang cukup bisa buat jantung aku bergetar.